Profsgroep

In twee weken van ‘meubelmaker’ naar superjachten ‘bouwer’

Helen Alant werkt via Acutec als projectmanager interior and exterior bij Royal Van Lent Shipyard. Ze werkt aan een uniek jacht van 70 meter lang. Een project dat haar na 20 jaar Afrika binnen twee weken na terugkomst in Nederland werd ‘toegeworpen’.


Rondleiding met Joris op Helen 'haar' superjacht

Na de studie direct naar Afrika

Lang voordat Helen aan studeren toe was, had ze veel interesse voor techniek én voor kunst. Als vrouw een technische studie volgen, was 20 jaar terug bijzonder. Daarbij ervaarde ze een studie WTB als een beetje saai. Een kunststudie volgen werd echter van huis uit niet toegejuicht. Het moest zo zijn dat dát bewuste jaar voor het eerst de studie hts-industrieel productontwerp te volgen was. Voor Helen een schot in de roos: techniek én kunst in één!

“Deze studie was écht liefde op het eerste gezicht. Het spanningsveld tussen verkoopbaar, mooi, maakbaar en technisch correct is fantastisch.”

Na het afronden van haar studie vertrok ze direct naar Afrika, de liefde én het avontuur achterna. Daar is ze 20 jaar lang betrokken geweest bij de productie van meubels.

“Tijdens mijn studie wilde ik ergens in Zuid-Amerika gaan wonen. Totdat ik mijn huidige man (Zuid-Afrikaan) leerde kennen en ik besloot mijn avontuur te zoeken in Zuid-Afrika.”

Het leven lacht je soms toe

Nu (ruim 20 jaar later) is ze weer terug in Nederland met man en twee kinderen. Het leven lacht haar toe, want ze heeft een fantastische tijd gehad en hervat haar leven in Nederland met alles en vooral iedereen die haar lief is.

Het leven lacht haar toe, zowel privé als zakelijk. Want Helen was nog geen twee weken in Nederland en Joris (salesmanager bij Acutec) nodigde haar uit voor een eerste gesprek.

“Bij veel functies moet je verder kijken dan functie-eisen en -beschrijving. Op Helen haar CV waren er eigenlijk weinig aanknopingspunten met de functie. Toch wilde ik haar spreken en had ik er na ons eerste telefonische gesprek een goed gevoel over.”

De match die Joris maakte, bleek succesvol. Binnen twee weken na het eerste contact kon Helen starten bij Royal Van Lent.

Royal Van Lent Shipyard

Van Lent bouwt sinds de jaren ’30 motorjachten. Nu maakt ze samen met Koninklijke De Vries Scheepsbouw onderdeel uit van superjachtbouwer Feadship. Van Lent werkt met 800 vakmensen aan de realisatie van ongeveer 2 custom-made superjachten per jaar. Deze Feadships zijn qua uitstraling, kwaliteit en afwerking het hoogst haalbare in de wereld. Gezamenlijk wordt er hard gewerkt om iedere keer weer een absoluut topproduct neer te zetten.

Er heerst een ethos van hard werken en vreselijk veel oog voor detail behouden. De sfeer is ondanks het harde werken bijna rustgevend en zéker open. Dit laatste geldt niet voor mededelingen over klanten en prijzen van jachten. Hierin zijn ze zo gesloten als een oester. Kijken we naar verschillende uitingen in de media, dan kost een superjacht gemiddeld 1,5 miljoen euro per meter. ‘Ons’ jacht is 70 meter lang. De rekensom is eenvoudig …

Mooie dingen om je heen

Helen is nu 6 maanden Projectmanager Interieur & Exterieur. Dit houdt in dat ze verantwoordelijk is voor alles aan, in en om het jacht dat níet de romp, motor of bedrading behelst. Dus vloeren, wanden, badkamers, bars, trappen, liften, bekleding en ga maar even door.

Ze is de jongst gediende in haar team. Ook na zes maanden is voor haar veel nieuw en leert ze iedere dag. 

“Iedereen heeft zijn eigen deel in het team en we respecteren elkaars rol. En ik denk dat de techneuten het heel prettig vinden dat er iemand anders is die zich druk mag maken over kussentjes en gordijnen.”

Dat Helen voor véél meer verantwoordelijk is dan gordijntjes en kussens mag duidelijk zijn. Een groot deel van het totale budget gaat door haar vingers. Van tientallen meters zorgvuldig ingelegde wanden van teak tot badkamers van Carraramarmer en honderden meters hardhouten vloeren in unieke patronen gelegd.

“Ik word er blij van om mooie dingen om me heen te hebben en dat is er voldoende hier! Het is heerlijk om met een team naar een concreet doel toe te werken en te bouwen aan iets heel, heel moois.”

Ragfijne puzzel van 4 maal 365 dagen

De verantwoording die Helen draagt is groot. Zij zorgt ervoor dat al het zichtbare op tijd klaar is, dat het juiste gedaan wordt en dat alles wordt opgeleverd volgens de specificaties.

Dat dit niet altijd eenvoudig is, is logisch bij een project dat vier jaar duurt. Het jacht is ontworpen en uitgetekend tot in het kleinste detail voordat de bouw start. Er ligt dan een planning wat er iedere dag door wie gedaan moet worden en hoe dit in elkaar past … 365 dagen per jaar, vier jaar lang. Een diepe buiging voor de planner!

Afwijken van zo’n planning is er niet bij. Een kleine wijziging in plaatsing van de bar bijvoorbeeld, betekent dat de patronen in de vloeren anders moeten en wellicht ook de aanleg van elektriciteit. Alles past als een ragfijne puzzel in elkaar. Daarmee is de vierjaren planning een heilige graal die onaangeroerd blijft.

Perfectie en klanttevredenheid vergt soms creativiteit

Toch kunnen wensen van de klant veranderen gedurende de bouw. Hoe ga je daarmee om?

“Ons hoogste doel is een tevreden klant. Dit lukt alleen als we een ongeëvenaard top product leveren dat voldoet aan alle wensen. Dit vergt soms creativiteit.”

Helen doelt hier op één van de uitdagingen waar ze tegenaan liepen. De kast voor het houten stuurwiel was gemaakt en geplaatst. De eigenaar had achteraf echter een mooier stuurwiel gevonden en wilde deze op zijn jacht. Maar het wiel was groter en paste niet op de kast. Een andere kast laten maken en plaatsen was qua planning niet haalbaar. Er is toen gekozen voor twee verwisselbare sturen op één jacht. En hoewel twee kapiteins op één schip niet valt aan te raden, blijkt het met twee stuurwielen prima te functioneren.

Uiteraard is er in de planning ruimte gehouden voor kleine aanpassingen. Zo doet ook de toekomstige crew van het jacht een ronde en krijgt de ruimte voor opmerkingen. Een luik naar een onderhoudsonderdeel dat net niet praktisch is, ruimte voor de champagneflessen die niet hoog genoeg is in verband met de magnumflessen die de eigenaar inkoopt etc.

Tijdens de laatste maanden van de bouw werken er iedere dag ongeveer 100 vakmensen op het jacht. En wat voor een jacht …

Een schip? Een paleis? Een James Bond scene?

Wie de eigenaar is krijgen we niet te horen, maar wel dat dit zijn ‘bijboot’ is. Een jacht met meer ruimte voor zijn speeltjes (helikopter, speedboten etc.) dan op zijn huidige jacht. 70 meter lang en 5 deks hoog.

We krijgen een unieke rondleiding. Verwisselen onze schoenen en komen ter hoogte van de ruimten voor de cabin crew het jacht binnen … we stappen een andere wereld in. De kapitein en eerste stuurman hebben ieder een eigen kamer met luxe badkamer. Daarnaast is er ruimte voor nog eens 17 bemanningsleden. Iedere deur is met evenveel zorg in de sponningen gehangen. Niets hangt ook maar een halve millimeter meer naar links of rechts dan de bedoeling is. Al het hout is perfect afgewerkt en het oog voor detail is hier al zichtbaar.

Het derde en vierde dek zijn voor de eigenaar en zijn gasten. Ieder stukje ingelegde houten wand, trede en vloer is acht maal gelakt en pas geplaatst na meerdere screenings. Ieder dek zijn eigen bar en ieder vertrek zijn eigen sfeer. De glazen lift komt als een lotusbloem door ieder dek. De kamers hebben allen een eigen badkamer van Carraramarmer. We wandelen verder, verlaten de paleisachtige sfeer en stappen een James-Bond-scene in. De vier meter hoge en 15 meter lange wanden kunnen aan weerzijde volledig open als de vleugels van een vogel. We konden ons alleen maar inbeelden welk effect dit heeft als je de wanden opent op volle zee en aan weerzijde er niets is dan water.

Na een uur stapten we perplex van het schip. Als je gevoelig bent voor detail en vakmanschap dan is het betreden van dit jacht als een prachtige droom.

“Het jacht is bijna klaar en het is nu nog echt detailwerk. Over twee maanden gaat ze te water en worden de stuurhut en de motoren aangebracht. Het eindresultaat laat dus nog even op zich wachten, maar ach, wat is twee maanden?”

Een unieke plek voor een bijzondere projectmanager

Helen werkt nu via Acutec bij Royal Van Lent Shipyard. Als het over zes maanden over en weer even goed bevalt als nu, dan gaat ze tegen die tijd over in loondienst bij Van Lent.

“Het is heel prettig werken voor Acutec. Ik krijg altijd snel reactie op vragen en ze organiseren mooie en leuke seminars en uitjes. Door Joris en Acutec werk ik nu bij Van Lent. Zonder Acutec als intermediair was ik hier nooit binnengekomen. Ik ben ze daar echt heel dankbaar voor!”

Detachering in de techniek

Als detacheringsbureau in de techniek delen we de passie van onze opdrachtgevers en werknemers, kandidaten. Want  met werken in de techniek kun je doen wat je leuk vindt en waar je energie van krijgt.

Gave projecten, stoere bedrijven, unieke ontwikkelingen en mooie mensen. Dát is in het kort wat werken in de techniek inhoudt. Of het nu gaat om detachering in:

Elektrotechniek | Werktuigbouwkunde | Netbeheer | Civiel |

Detachering

Vacatures
Recente Projecten
inGelderland
inGelderland
inNoord-Holland / Flevoland

Engineers en ingenieurs

 

Ideale loopbaan betekent ideale werknemer

Alle vacatures

Detachering in elektrotechniek & werktuigbouwkunde